sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Pääsiäinen Ylläksellä

Vietimme pääsiäisen aikaan viikon Lapin lumoissa.
Jos on mahdollisuus Lapissa käydä, mielestäni auringossa kimmeltävät keväthanget ovat ruskan ohella Lapin parasta antia!
Keskuksissa riittää puuhaa ja tekemistä, mutta hiljainen ja rauhallinen luontokin ovat lähellä ja lumoavat kauneudellaan.

Toki ajamista piisaa Pirkanmaalta Ylläkselle, mutta onneksi on iPadit ja eväät..
Ja taukoja toki pidettiin tarpeen mukaan. Matkalla pysähdyttiin mm. Ihastelemaan Pyhäsalmen Vaskikellon kellokokoelmaa.

Itse olemme kokeneet että tuolla välillä on Oulussa sopiva yöpymispaikka, ei puudu liikaa takapuoli tai korvien väli.
Menomatkalla kävimme Oulun Edenissä uimassa, ja kauniin lumista oli vielä Oulunkin korkeudella.
Nappasin uinnin jälkeen vielä kuvan Nallikarilta.

Pysähdyimme myös Haaparannan karkkikaupassa, jättimäisessä Candy Worldissa shoppailemassa lomaherkkuja ja tuliaisia.
Kaikkea kivaa ja hyvää sieltä kyllä löytää ja melko edullisestikin!
Itselläni meni loma vähän "pääsee köyhtymään muttei laitumaan" - meiningillä,
namit, saunajuomat ja juustoleivät maistuivat, mutta loma on lomaa.

Ja ensimmäisenä aamuna Ylläksellä piti tietenkin päästä heti mäkeen!

Pääsimme jälleen vanhempieni mökille Äkäslompoloon kyläilemään. Kustannuspuolen kannalta katraan kanssa matkailu helpottuu,
ja samalla eri sukupolvet saavat viettää aikaa ja lomailla yhdessä.

Tällä kertaa otimme mukaan myös kummityttömme, lasten serkun, koska neidit 13 v. ovat myös parhaat kaverukset.
Tytöistä oli seuraa toisilleen ja hisseissä oli tasaparit.

Mehän olemme laskettelijoita, ja onneksi lapset ovat innostuneet lajista myös.
6-vuotias pärjää jo rinteessä siinä missä muutkin, äitiä meinaa tosin välillä hirvittää hurjapään vauhdikas kurvailu!
Saman ikäisenä tosin olen itsekkin jo tunturia viilettänyt suksilla alas.
Ja isoveljen perässähän sitä mennään mihin vaan!

Niinä päivinä kun ostimme lipun laskettelimme aamusta iltaan. Toki välillä käytiin mökillä lounas- ja lepotauolla.
Sen verran rankkaa laskettelu on, että muutama lepopäiväkin pidettiin välissä.
Silloin käytiin pienillä hiihtoretkillä ja pulkkamäessä, grillailemassa kodassa makkaraa ja mm. tutustumassa luontokeskus Kellokkaaseen.
Nuorimmaisen monivuotinen haavekin toteutui ja hän pääsi ajamaan lasten moottorikelkkaa.
Se onnistuu Ylläksellä Konijänkän Kotieläinpihan radalla.

Vaikka paljon lasketeltiin aikaa jäi myös rentoiluun, niinkuin lomalla kuuluu.
Pihaan rakennettiin iso lumilinna jossa oli monta tunnelia. Mies saikin sitten olla illat kaivuu hommissa,
eikä lapsia toki keskenään voi sellaisessa antaa leikkiäkkään vaikke sortumisvaaraa koettu olevankaan.

Välillä viileteltiin potkukeilkoilla.

Iltaisin saunottiin pitkään, ja tietenkin pelattiin Afrikan Tähteä.

Pulkkamäki hommat maistuivat lapsille ja aikuisille.

Hiihto ei varsinaisesti ole meidän laji, mutta rennon lyhyet lenkit kauniissa maisemissa ja pullat päälle,
niin hauskaahan sekin on.

Meidän suhdekin saavutti pääsiäisenä täysi-ikäisyyden. 18 vuotta sitten pääsiäisenä tapasimme miehen kanssa Levillä.
Se oli sellainen nuoruuden rymyreissu se, vaikka paljon silloinkin lasketeltiin.
Siitä saakka on sukset kulkeneet samaan suuntaan.

Kävimme päivän laskettelemassa myös Levillä, mahtavat rinteet sielläkin, viihtyi lapset ja aikuiset iltaan saakka!
Mies ei tykkää kuvattavana olla, mutta tällaisen sentään hänestä nappasin.

Ja merkkipäivän kunniaksi lähdettiin yhtenä iltana kaksin kylälle hörppäämään minttukaakaot
(joillaisia muuten hörpättiin aika paljon enemmän Levin reissulla 18 v. sitten..).

Lappi ja Ylläs lumosivat jälleen! Viikko perheen kanssa ulkona liikkuen irrotti mukavasti arjesta,
nyt taas jaksan ruuhkavuosi mutseilla ja lapset tehdä viimeisen puserruksen koulussa ennen kesälomaa!

Paluumatkalla yövyimme siskon luona Oulussa, serkukset pääsivät vähän touhuamaan yhdessä ja hoitelemaan kilpikonnia.

Nyt sanotaan sitten heipat hangille ja toivotetaan kevät ja kesä tervetulleiksi!

Vaikka eihän tuosta Suomen kesästäkään koskaan tiedä..

Vanhempia postauksia lasten kanssa lomailusta Ylläkseltä löytyy mm. näistä, kesältä ja talvelta.

Sain muuten blogisiskoilta vähän vinkkejä blogin ulkoasun selkeyttämiseen,
huomasitko, jos, niin mitäs tykkäät?

Joko sinä olet kevätfiiliksissä?

Terkuin Taina

1. Mukavalta kuulosti reissu näin kuvienkin kera... :) Nyt saisi se kevät jo tulla! :)

1. Kiitos! Nyt on laskut laskettu tältä kaudelta ja kevät saa tulla. :)

2. Ai tekin olitte Ylläksellä pääsiäisenä! Me mentiin 7.4. ja asusteltiin Ylläsjärven puolella. Kivalta näytti teidän reissu. Siellä oli kyllä komeat maisemat.

1. Me taidettiin sitten olla viikkoa myöhemmin reissussa. Upeat maisemat sun videolla! <3

3. Blogi näyttää oikein hyvältä nyt. Onpa teillä ollut ihanan aktiivinen loma, hyvä että piditte tasapainon herkuttelemalla :D
    Myöhästyneet onnittelut täysi-ikäiselle suhteellenne.

1. Kiitos, vähän fiilastin noita palstojen leveyksiä ym pientä. :)
      Kyllä todellakin herkuteltiin, pizzaakin taidettiin syödä kahdesti viikon aikana! :D Ja kiitos onnitteluista, niin ne vuoden vierähtää ihan huomaamatta. :)

4. Ihanalta kuullostaa teidän pääsiäinen ja onnea täysi-ikäiselle suhteelle❤. Kyllä tässä täytyy varmaan itsensä ensi vuonna saada tuonne Lapin rinteille, en ole koskaan käynyt... Blogi näyttää oikein kivalta! Ihanaa alkavaa viikkoa!

1. Meillä on tuo mökki-vierailu optio ollut käytössä niin tulee helpommin lähdettyä. Mutta suosittelen kyllä! Toki kelejä ei voi etukäteen ennustaa, aina mahtuu joukkoon täydellisiä ja vähemmän täydellisiä päiviä. ;)
      Ja kiitos onnitteluista. <3
      Iloista alkavaa viikkoa! :)

5. Ihania lomakuvia :) Lapissa on kyllä niin kaunista, etenkin jos aurinko paistaa.
    Mukavaa uutta viikkoa!

1. Kiitos! Onneksi aurinkoa nähtiin sen verran että naamat ruskettui vaikka oli 50 aurinkovoidetta laitettu! Nähtiin me kyllä vähän pyryä ja sumuakin! :D
      Mukavaa viikkoa sinne myös!

6. Tuollainen mökki-optio olisi kyllä kiva, tulisi joskus lähdettyä etelän sijasta pohjoiseen.

Ihanalta kuulosti teidän loma ja ihana paluu suhteen alkujuurille merkkipäivän kunniaksi ❤

1. Juu kyllä ollaan iloisia ja kiitollisia tästä mökki-optiosta. :) TOki meidän perhe on käynyt aina Lapissa ja ollaan miehen kanssa laskettelijoita, niin pohjoiseen suunnattaisiin varmasti välillä silti.
      Juu, oli kyllä hauska että päästiin merkkipäivänä sinne missä kaikki alkoi (no, Hullussa Porossa ei käyty eikä siellä Kirkaa olisi enää kumminkaan päässyt kuulemaan, mutta Levillä kumminkin. ;) )

7. Ihanan talvisia kuvia, hyvä fiilis välittyi! Selkeä ulkoasu, nyt toimii hyvin. :)

1. Kiitos! Ja kiitos paljon blogin ulkoasu vinkeistä! :)

8. Teidän perhe on mun talvilomaidoli <3. Aina hyvä meininki ja jotenkin musta tuntuu, että aina myös hyvä keli.

(Huvitti tuo käynti Haaparannan karkkikaupassa. Meidän vanhempi poika kun Levin reissulla myöskin sanoi poikkeavansa Haparandassa, mutta ostolista oli vähän toisenlainen ;). Jokaiselle jotakin siis).

Ihanan isot ja selkeät kuvat. Mää ainakin tykkään <3

1. Kiitos Antsu! <3
      Kyllähän meillekin sumua ja tuulta ja tuiskua välillä osui, mut ei pidä antaa haitata! :D Ja kyllä sitä aurinkoista säätä taisi olla tälläkin kertaa enemmän. :)
      On mekin Haaparannassa poikettu muitakin tuliaisia hakemassa, mutta tällä kertaa vain läjäpäin karkkia mennen tullen. ;)
      Ja kiitos, muutin tosiaan vähän asetteluja blogissa ja omaankin silmään näyttää kivemmalta nyt. Oli vaan silmä niin tottunut tuohon vanhaan malliin ettei jaksanut tehdä sille aiemmin mitään, on vain ollut sielä kuuluisalla to do -listalla. :D

9. Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Kameraa ei tullut juuri kannettua kyllä mukana tällä kertaa, mutta onneksi kännykälläkin sai rinteessä jonkunmoisia kuvia otettua! :D

10. Upea lomareissupostaus <3 ja WAU tuo lumen määrä siellä vielä :)

1. Kiitos! <3 Ja lunta oli tosiaan vielä ihanan paljon!

Kiitos paljon käynnistä ja kommentistasi!